CSR
Hos COPENHAGEN MUSE arbejder vi seriøst og ambitiøst med CSR og vi er vores ansvar bevidst som aktør i modebranchen.
Arbejdet med CSR er et komplekst emne, men vi ønsker at gøre vores kommunikation om nye tiltag og udvikling på området så ukompliceret som muligt. Vi har en ærlig tilgang til arbejdet og vil både kommunikere om de ting, der går godt og de områder, der har vist sig sværere end først antaget. Vi tror på, at hvert tiltag er et skridt i den rigtige retning og tilfører energi og motivation til at gøre det endnu bedre.
Vi arbejder fokuseret med 4 af FN’s 17 Verdensmål: 5: Ligestilling mellem kønnene, 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst, 12: Ansvarligt forbrug og produktion og 13: Klimaindsats.
5: Ligestilling mellem kønnene
Det er vigtigt for os, at alle køn har lige muligheder og arbejder under samme vilkår og forhold. Da 2/3 af vores dygtige
medarbejdere identificerer sig som kvinder, er det naturligt for os at lægge meget af vores fokus på kvinders forhold og vilkår, både internt i vores egen organisation og på fabrikkerne.
På vores kontorer har vi skabt vilkår, der sikrer, at alle har lige muligheder for at forfølge ambitioner og udvikle kompetencer. Derudover ønsker vi, igennem vores produkter, at understøtte kvinders empowerment, positive selvbillede og deres ret til at være sig selv.
8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Det er et stort fokusområde for os, at vores medarbejdere og de mennesker, der arbejder hos vores leverandører, har de bedst mulige arbejdsforhold.
Via tredjepartsauditprogrammer sikrer vi, at vores leverandører lever op til vores Code of Conduct, der udstikker vores krav til arbejdsforhold, sikkerhed, hygiejne, børnearbejde, antikorruption og dyrevelfærd mm.
Vi har kortlagt vores direkte leverandører, og næste skridt er at få kortlagt underleverandører. Det vil bidrage til øget gennemsigtighed og sporbarhed i vores værdikæde og være med til at sikre, at alle niveauer af vores produktion overholder vores Code of Conduct.
12: Ansvarligt forbrug & produktion
Vi anerkender, at vi er i en branche, der forurener meget, og vi ønsker at gøre vores del for at nedbringe den negative påvirkning af vores klode. Det vigtigt for os, at vores tøj holder længe og er af god kvalitet, så det kan bruges i mange år.
Vi har kortlagt de fibre, som vi bruger i vores produkter, så vi kender sammensætningen af naturlige, syntetiske, cellolusebaserede og animalske fibre. Vi har fokus på dyrevelfærd, og vores skindleverandør er certificeret, hvilket sikrer at dyrene har haft et godt liv. De skindrester, der måtte blive tilovers i produktionen, bliver brugt til bolde til fattige børn.
Vi opdaterer vores materialestrategi hvert år, så vi kan sætte nye ambitiøse mål og træffe de rigtige beslutninger, baseret på den nyeste forskning. Vi rekvirerer løbende testrapporter hos Intertek, som er et uafhængigt laboratorium. Det bidrager til at sikre, at der ikke er skadelige kemikalier i de metervarer som vi anvender. Vi er medlem af Better Cotton ordningen, og vi arbejder løbende på at få de bedste og mest pålidelige certificeringer i branchen.
13: Klimaindsats
Vi arbejder seriøst og fokuseret på at nedbringe vores miljømæssige aftryk i hele vores værdikæde, både hos vores leverandører og på kontorerne.
Vi har fokus på at nedbringe vores produktion af fysiske prøver, der indgår i designprocessen, samt vores forbrug af plastik, papir og emballage. Alt papir og pap, der bruges på kontoret eller sendes ud af huset, kommer fra et ansvarligt skovbrug, hvilket bl.a. inkluderer printerpapir, papkasser og hangtags.
Code of Conduct
Hos Brands of Scandinavia har vi en Code of Conduct, der indeholder en række regler og principper baseret på the Universal Declaration of Human Rights og centrale konventioner fra FN og International Labour Organization. Alle leverandører skal underskrive denne Code of Conduct for at gøre forretninger med Brands of Scandinavia. Ved at underskrive vores Code of Conduct forpligter leverandører sig til at overholde indholdet og overholde standarder inden for dyrevelfærd, anti-korruption, kemikalier, miljøbeskyttelse, sundhed og sikkerhed samt menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder.
Læs vores Code of Conduct her
LENZING™ ECOVERO™
Siden 2020 har vi inkorporeret LENZING™ ECOVERO™ viskosefibre i vores kollektioner.
Den ansvarlige produktion af LENZING™ ECOVERO™ fibre bruger mindst 50% mindre vand og udleder mindst 50% mindre CO2 sammenlignet med konventionelle viskosefibre, ifølge Higg MSI*.
LENZING™ ECOVERO™ fibre er fremstillet af træ, et naturligt råmateriale, der
omhyggeligt udvindes fra ansvarligt forvaltede skove. Det træ, der tages fra naturen, er
balanceret med skovens tilvækst for at sikre den fortsatte tilgængelighed af denne
værdifulde ressource.
*Resultaterne blev beregnet i henhold til LCA-standarder (ISO 14040/44) og er gjort tilgængelige via Higg
Materials Sustainability Index (MSI) af Sustainable Apparel Coalition (version 3.7).
Global Recycled Standard (GRS)
We are proud to officially announce that we are certified to the Global Recycled Standard. The GRS certification supports the verification and tracking of recycled materials in final products. The certification covers the entire supply chain and defines requirements of traceability, environmental principles, social requirements, reduction of chemical content and requirements for labeling. Upon receiving the GRS certification as a company, our next important step is to focus on producing GRS-certified products. To reach that goal, 50% of the composition must come from recycled materials.
What is the Global Recycled Standard?
The GRS certification supports the verification and tracking of recycled materials in final products. The certification covers the entire supply chain and defines requirements of traceability, environmental principles, social requirements, reduction of chemical content and requirements for labeling.
The main objectives of the GRS
- Align definitions of “recycled” across different applications.
- Verify recycled content in products.
- Give brands and consumers a means to make informed buying decisions.
- Reduce the harmful impact of production on people and the environment.
- Provide assurance that products are processed in a more climate-friendly way.
- Encourage higher proportions of recycled content in products.
Key guarantees of the GRS certificate
- Reduction of the harmful impact of production on people and the environment.
- Durably treated products.
- Minimum 50% percentages of recycled material in products.
- Responsible production.
- Traceability of the products and materials.
- Transparent communication.
- Stakeholder engagement.
What does it take to keep the GRS-certification and produce GRS-certified garments?
Our company must undergo a yearly audit with an independent audit agency. To produce GRS-certified products every link in the supply chain must have its own Scope Certificate (SC) and a Transaction Certificate (TC) that follows the products on their journey from manufacturing to retail. With our GRS-certificate we also commit to producing a higher number of products containing recycled fibers.
License number: TE-00277739
Certified by EcoCert GreenLife
https://textileexchange.org/standards/